Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Prøvesvar

Vi utgir prøvesvar elektronisk, via post eller telefon og våre leger er tilgjengelige for råd og veiledning i valg av analyser og tolkning av svar.
For spørsmål angående prøvesvar se: Hvem kan hjelpe deg? 

Tolkning av svar

I tillegg til våre fast ansatte leger, er omkring 17 medisinske spesialister tilknyttet laboratoriet. Disse gjennomgår, vurderer og kommenterer svar på spesielle undersøkelser som EKG, blodutstryk, allergitester, medikamenter, proteiner, hormoner, serologi, rusmiddelanalyser og cøliakianalyser.

Våre faste leger gir også veiledende kommentarer til andre analyser.

Vi oppbevarer prøvematerialet i cirka 1 uke, slik at analyser kan etter-rekvireres i denne perioden uten at pasienten må avgi nye prøver. Materiale til allergianalyser oppbevares i ca. 2 uker. Urin til rusmiddelanalyser oppbevares i 14 dager.

Kommentarer til analyseresultater

Kommentarer til analyseresultatene blir påført vårt skriftlige svarbrev som sendes til rekvirenten.

Rekvirenter som velger kun å motta elektroniske prøvesvar er selv ansvarlig for fremfinning av slike kommentarer i pasientens journal.

Journalsystemene har ulike måter å gjøre dette på: Se Profdoc Vision, Winmed, System X eller Asynja. (Infodoc viser kommentarer i journalens labavsnitt).

Hvis rekvirenten ikke ønsker analysesvar i form av papirbrev, må vi ha skriftlig samtykke fra hver enkelt lege på hvert enkelt legekontor. Dette er krav i NS-EN ISO 15189:2012, som ligger til grunn for laboratoriets akkreditering.

Elektronisk svaroverføring

Prøveresultatet sendes elektronisk dersom du som rekvirent har IT-basert journalsystem og mottakermuligheter for elektronisk svaroverføring. Vi tilbyr forskjellige løsninger for utveksling av meldinger.

Løsningen Fürst Forum er en interaktiv tjeneste med mulighet for elektronisk rekvirering og svarrapportering, samt faglig elektronisk dialog med laboratoriets spesialister for utdypning av prøvesvarenes betydning og evt behov for videre oppfølging.

Laboratoriet tilbyr også standardisert meldingsformidling i Norsk Helsenett basert på XML eller EDIFACT.

Rekvisisjoner uten fullt personnummer

Vi sender skriftlige svarrapporter når pasientens fulle personnummer ikke er oppgitt. Dette vil også gjelde for rekvirenter som har meldt fra til oss at de kun ønsker elektroniske svarrapporter.

Elektroniske prøvesvar på pasienter uten fullt personnummer kan bli avvist i legekontorets elektroniske postkasse, og vi ønsker på denne måten å sikre at alle prøvesvar blir mottatt av rekvirent. 

Svarbrev per post eller bud

Svarbrev sendes til den legen som har rekvirert analysene straks analyseresultatene foreligger. For hver analyse angis materialkode, analysenavn, svar, enhet og referanseområde. Svar utenfor referanseområdet markeres med en stjerne. Alle akkrediterte analyser merkes med en A. Ønskes kopisvar til annen enn henvisende lege må riktig postadresse være oppgitt. Kopibrev som kommer i retur på grunn av mangelfull adressering vil bli makulert.

Telefonisk svar

Som rekvirent kan du ringe og få muntlige prøvesvar per telefon.
Kontakt kundestøtte, tlf. 22 90 96 66.

Telefonvarsling

Du vil bli forsøkt varslet per telefon ved uttalte patologiske svar på en del analyser. Les mer om våre varslingsrutiner her.

Informasjon til pasienten

Svaret sendes direkte til pasienten kun når rekvirenten uttrykkelig har bedt om dette. Det er legen som har informasjonsplikt overfor pasienten, ettersom et laboratoriesvar alltid må vurderes i sammenheng med pasientens øvrige tilstand og behandling. Se også pasientweb.