Likestilling

Konklusjon

Bedriften har gode rutiner for å unngå diskriminering relatert til etnisitet, religion/livssyn, funksjonsnedsettelse, kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og seksuell orientering. Dagens ansatte reflekterer at det er et stort mangfold i bedriften.

Rekruttering

Utlysning av ledig stilling

  • I forkant kartlegger avdeling- og/eller teamleder hvilke behov og kvalifikasjoner som trengs i stillingen.
  • Krav til kompetanse avhenger av hvilken avdeling eller team som har ledig stilling.
  • «Dagens Medisin» og «Tidsskrift for den norske legeforening» benyttes for å rekrutter leger.
  • Bioingeniøren og Teknisk ukeblad benyttes ved rekrutering til enkelte lederstillinger.
  • Rekrutering av ansatte til laboratoriet skjer ved utlysning eksternt på finn.no og internt på Fürstinne/infotavle
  • Rekrutering kan skje via nettverk, men stillinger blir alltid utlyst.

Utvelgelse og jobbintervju

  • Det er utarbeidet maler for intervjuer.
  • Nedsatt funksjonsevne er ikke noe hinder for å komme til intervju, laboratoriet har universelt utforming.
  • Ansettelse skjer på bakgrunn av kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
  • Parametere som kjønn, graviditet, permisjoner, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion/livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, etc. vurderes som irrelevant.
  • Det legges ingen føringer om kjønn.
  • Krav til pasientsikkerhet krever at man må ha gode norskkunnskaper både skriftlig og muntlig. Det er ansatte som ikke prater norsk, men disse er engelsktalende.

Ansettelsen

  • Laboratoriet har introduksjonsprogram for nyansatte.
  • I prøvetiden har man hyppige oppfølgingssamtaler med leder.

Forfremmelse, utviklingsmuligheter og karriere

  • Forfremmelse eller opprykk gis på grunn av prestasjoner, arbeidsoppgaver, kompetanse, kvalifikasjoner og erfaringer som er relevante for stillingen.
  • Foreldrepermisjon er intet hinder for karriereutvikling.

Mangfold i ledelsen

  • Ledelsen består av 11 personer, 6 menn og 5 kvinner.
  • Tillitsvalgte og verneombud har mye uformell kontakt med ledelsen, og det er enkelt å ha kommunikasjon med ledelsen.

Karriereutvikling

  • Laboratoriet har etablert Fürst utvikling, hvor alle ansatte kan søke om å delta.
  • Det gis mulighet for å delta på fagrelaterte kurs og utdanninger.
  • Vedd behov legges det til rette for norskkurs.
  • Kompetansehevende kurs skjer alltid i arbeidstiden.
  • Det er avtalefestet permisjon til relevant videreutdanning gis med full lønn.
  • Ønske om etter- og videreutdanning er tema i medarbeidersamtale.

Tilrettelegging

Rutiner og prosesser for generell tilrettelegging

  • Personlig tilrettelegging slik at man kan bruke restarbeidsevne.
  • Det legges til rette for gravide, slik at de kan fylle stillingen best mulig under graviditeten.
  • Det kan søkes permisjon for fravær knyttet til religiøse høytider.

Arbeidssted, klær og mat

  • Alle som er i kontakt med pasienter og biologisk materiale bruker arbeidstøy, bestemt av arbeidsgiver.
  • Av hygiene hensyn er bruk av ringer, klokke, armbånd og store hengende smykker er ikke tillatt brukt ved pasientkontakt og    laboratoriearbeidet.
  • Det er ikke utarbeidet regler for kroppspynt som hennamaling og tatovering.

Mulighet for å kombinere arbeid og familieliv

  • Som andre arbeidsplasser i helsevesenet har man turnus arbeid.
  • Arbeidsgiver prøver i stor grad å tilrettelegge for ansatte har personlige grunner som gjør det vanskelig å arbeide turnus.

Arbeidsoppgaver

  • Ammende er fritatt for kveldsvakter når man tar permisjon for å amme.
  • Ingen er i utgangspunktet fritatt for arbeidsoppgaver, men man forsøker å tilrettelegge dersom man har personlige utfordringer

Arbeidstid

  • Arbeidstiden er 37,5 timer i uken.

Arbeidssted og reising

  • Det er lite eller ingen reisevirksomhet i bedriften. Noen få ansatte, markedsavdelingen har en del reisevirksomhet i forbindelse med kundebesøk.

Lønns- og arbeidsvilkår

  • Ansatte lønnes i forhold til den enhver tid gjeldende tariffavtale.

Trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold

Rutiner og prosedyrer

  • Det er etablert varslingsrutiner, som er kjent for alle ansatte, dersom det oppdages uønsket adferd.
  • Våre etiske retningslinjer er godt implementert.
  • Ved ansettelse blir det informert om varslingsrutiner og etiske retningslinjer.

Kjønnsfordeling på ulike stillingsnivå/grupper

  • Fastansatte: 334 kvinner og 91 menn
  • Midlertidig ansatte: 23 kvinner og 6 menn
  • Foreldrepermisjon: 39 kvinner og 15 menn
  • Frivillig deltid: 71 kvinner og 9 menn
  • Ufrivillig deltid: 0 personer